By Raju Solanki || 07 May 2018 at 8:16am
What is the difference between ‘victim’ and ‘agitationist’?
When you evaluate religious conversion of Dalit victims of Una, remember following points:
The perspectives of ‘victim’ and ‘agitationist’ are different.
‘Victim’ wants the permanent solution of his problems.
‘Agitationist’ has come out to make his political career by exploiting the pain of ‘victim’.
‘Victim’ converts to Buddhism because he does not want to remain Hindu.
For ‘agitationist’ conversion is a ‘personal problem’, hence problem of ‘victim’. It is not ‘agitationist’ problem.
‘Victim’ opposes both Congress and BJP because he knows that system never changes whoever rules.
If ‘agitationist’ opposes both Congress and BJP, he can't make his political career, so he opposes only one party and goes on flirting with his so-called agitations.
In Gujarati :-
પીડિત અને આંદોલનકારી વચ્ચેનો ફરક સમજો
ઉનામાં ગૌરક્ષકોના દમનનો ભોગ બનેલા દલિતોના બૌદ્ધ ધર્મ પરિવર્તનનું મૂલ્યાંકન કરતી વખતે આપણે આટલી બાબતો ધ્યાનમાં રાખીએ,
પીડિત અને આંદોલનકારીના દ્રષ્ટિકોણો અલગ અલગ છે.
પીડિત સમસ્યાઓનું કાયમી નિરાકરણ ઇચ્છે છે.
આંદોલનકારી પીડિતની પીડા વટાવીને પોતાની રાજકીય કારકીર્દિ બનાવવા નીકળ્યો છે.
પીડિત બૌદ્ધ ધર્મ પરિવર્તન કરે છે, કેમ કે તે ‘હિન્દુ’ રહેવા માંગતો નથી.
આંદોલનકારી માટે ધર્મ પરિવર્તન ‘વ્યક્તિગત સમસ્યા’ છે, એટલે કે પીડિતની સમસ્યા છે, આંદોનકારીની સમસ્યા નથી.
પીડિત કોંગ્રેસ અને ભાજપ બંનેનો વિરોધી છે, કેમ કે તેને ખબર છે કે કોઈપણ પક્ષનું શાસન હોય, વ્યવસ્થા બદલાતી નથી.
આંદોલનકારી કોંગ્રેસ અને ભાજપ બંનેનો એકસાથે વિરોધ કરવા જાય તો તેની રાજકીય કારકીર્દિ બનતી નથી, એટલે તે કોઈ એકનો વિરોધ કરે છે અને કહેવાતા આંદોલનો કર્યા કરે છે. આંદોલનકારીને વ્યવસ્થા બદલવામાં લગીરે રસ નથી.